11.2.10

* NIEUW NETBOOK NUMMER 63

Aan onze digitale bibliotheek werd een nieuw nummer (63 al) toegevoegd, nl.

THIERRY DELEU  - DICHTERS DROMEN LUCIDE
10 JAAR NEDERLANDSTALIGE POËZIE -
EEN EIGENGEREIDE KEUZE

Bert Bevers Philippe Cailliau Job Degenaar Jenny Dejager Frans Depeuter Christine D’haen Lies Van Gasse Bärbel Geijsen Tine Hertmans Joris Iven Frans Kuipers Jan Lauwereyns Bert Lema Mark Meekers Edith Oeyen Francis de Preter Eric Rosseel Xavier Roelens Hannie Rouweler Ina Stabergh Peter Theunynck Joris Maurits Vanhaelewyn François Vermeulen


*

 
In zijn inleiding verwoordt de auteur zijn intenties als volgt :

Nog altijd zoeken de dichters het dicht bij huis, het navelstaren wordt wel eleganter opgediend. Algemeen is schrijven voor de meeste schrijvers en dichters ontsnappen uit de rauwe werkelijkheid, ver weg van desillusies, agressie en domheid. Schrijven is ook afrekenen met clichés, (waan)beelden, foute interpretaties, verkeerd imago, opdringerigheid, overregulering. Therapeutisch? Ja, zeker? Schrijven is afreageren. Schrijven is ook een nieuwe werkelijkheid creëren waar het aangenaam is om te vertoeven, waar personages opduiken die je anders nooit zou ontmoeten, waar je van twee, drie mensen uit je omgeving één nieuwe mens maakt, met ofwel alle deugden ofwel alle ondeugden van hen. Schrijven is ook taboes doorbreken, jezelf de kans gunnen om in de fout te gaan, om dagelijkse tot doodzonden te verheffen, om aan je verbeelding macht te delegeren om er een personage mee onderuit te halen. Schrijven is dichten, vertellen, overtuigen, wenen, uitbundig leven, anderen beoordelen, loven, kritisch bijsturen, te boek stellen. In dit essay beperk ik mij echter tot de poëzie. Een recensie heeft twee doelen: enerzijds consumentenvoorlichting en anderzijds duiding. In een goede recensie gaan die twee samen. Door de bundel historisch, maatschappelijk en cultureel een plaats te geven, maakt de recensent zich tot een consumentenvoorlichter.
Als recensent schrijf ik in de eerste plaats voor de lezers. Niet voor de dichter, de uitgever, de subsidieverstrekker. Of mijn recensies enige invloed hebben op de dichter of op het cultuurbeleid in zijn land, vind ik minder belangrijk.Daaruit volgt dat ik, als recensent, buiten uitgever en overheid moet blijven staan. Ik mag mij niet laten annexeren door de een of de ander. Wie dit principe niet deelt, ruikt naar ballotage. De lezer heeft, hoe dan ook, het laatste woord...

*

Een essay dat diepdravend, zoals wij dat van deze auteur gewend zijn, een staalkaart van de recente poëzie ontleedt en becommentarieert.  Een must voor elke rechtgeaarde poëzieliefhebber!

8.2.10

* INTERNATIONALE PRIJZEN TALENT SEEKERS











MERKOPOLIS: EEN INTERNATIONAAL NETWERK VAN LOKALE MARKTPLAATSEN


MERKOPOLIS.COM is een nieuwe website die deze maand aan het publiek voorgesteld wordt. Het platform, beschikbaar in 11 talen, biedt de mogelijkheid om eender welk object te kopen, verkopen, veilen of ruilen, en om allerhande culturele en sociale informatie uit te wisselen op een gratis prikbord, georganiseerd per regio.
Het initiatief komt van het management-team van SANESOCIETY.ORG en TALENTSEEKERS.NET en het doel is om artiesten te helpen hun creaties te verkopen. Er kan echter niet enkel kunst geadverteerd worden, je zal er eender welk object vinden dat je je maar kan inbeelden. Een van de doelstellingen van Merkopolis is immers om artiesten te helpen hun werk te ruilen voor objecten die ze nodig hebben. Met deze methode hopen ze dat kunstwerken die anders misschien niet verkocht worden, toch de markt bereiken.
'Het is niet gemakkelijk geweest om een platform te creëren dat voldoet aan alle technische verwachtingen en dat tegelijkertijd maximale veiligheid biedt. We hebben vijf jaar gewerkt om het te bereiken', zegt de Technische Directeur van het project, César García. Er zijn ontelbare hulpmiddelen beschikbaar, waarvan sommige duidelijk het verschil maken met gelijksoortige websites. Verkopers betalen bijvoorbeeld geen enkele commissie op hun verkoop, en kopers kunnen, tegen betaling, de bemiddeling van Merkopolis aanvragen om een bevredigende transactie te garanderen. Bij deze methode wordt het geld slechts aan de verkoper uitbetaald als de koopwaar bij de koper is aangekomen en deze er tevreden mee is. 'Op deze manier wordt de mogelijkheid tot fraude, zo wijdverspreid op het internet, drastisch verkleind, al dan niet volledig van de baan geruimd', besluit César.
Alle personen die zich bij Merkopolis inschrijven voor eind februari zullen een speciale code ontvangen waarmee ze elke dag gratis één advertentie kunnen publiceren, wat hun de mogelijkheid biedt een online winkel uit te bouwen met een gepersonaliseerd webadres en uitgerust met de modernste technieken in elektronisch handeldrijven, marketing en communicatie.
Merkopolis biedt de volgende voordelen:


• Verkoop zonder commissie ('Vrije Verkoop').


• Een bemiddelingsdienst met maximale veiligheidsgaranties ('Merkopolis Sale').


• Een communicatiecentrum voor elke klant van waaruit alle operaties op een eenvoudige en gecentraliseerde manier uitgevoerd kunnen worden.


• Een eigen online winkel met een gepersonaliseerd adres en een systeem van gezamenlijke aankoop met een winkelkarretje.


• Een gesofisticeerd intranet met alle noodzakelijke hulpmiddelen om koop-, verkoop- en marketingoperaties te beheren.


• Persoonlijke ondersteuning in uw eigen taal.


• Intelligente zoekfuncties (vindt exact wat u zoekt, per taal, regio, sector, model, prijs, enz. met een buitengewone precisie).


• Verkoopmethodes die aangepast zijn aan uw noden (vaste prijs, prijs overeen te komen, verschillende identieke objecten, veiling, ruil).


• Een aangename omgeving (gedaan met het browsen door ingewikkelde pagina’s met geen enkel gevoel voor esthetiek).


• Eén enkele portal voor al uw objecten (gedaan met het bezoeken van tien portalen in tien verschillende talen om te vinden wat u zoekt, of om uw object verkocht te krijgen).


Met de woorden van de Managing Director, Arturo Tirador: 'We denken dat we een reële behoefte gevonden hebben in de markt: de ontwikkeling van een ruimte waar de gebruikers zich thuis voelen en kunnen kopen en verkopen met absolute veiligheid, in een aangename omgeving, zonder enige commissie te betalen, met alle hulpmiddelen die nodig zijn om de commerciële transacties vlot te doen verlopen en met directe toegang tot een professioneel team dat hun persoonlijk en in hun eigen taal te hulp staat. Een plaats die bovendien artiest-vriendelijk is en waar kunst geen onbereikbare luxe is, maar binnen het bereik ligt van iedereen die het apprecieert en bereid is ruil als aankoopmethode te aanvaarden. Nu is het moment gekomen om naar de klant te luisteren en te kijken of we een goed werk geleverd hebben'.


MERKOPOLIS

(ingezonden mededeling)