20.1.09

* WONDERMOOIE DICHTBUNDEL VAN LISETTE WATERSCHOOT & NIES VAN STEENDAM
" LATE OGENTROOST"


Reeds geruime tijd plaatste een van onze trouwste medewerksters Lisette Waterschoot overvloedig en met de regelmaat van een klok merkwaardige gedichten op de site van 't (muzen-)Koeriertje. Zoveel kwaliteit kon niet onbetuigd blijven. Daarom besloot onze redactie eertijds om een ruime collectie ervan te verzamelen en te publiceren in een NetBook dat de titel meekreeg van "MET WOORDEN UIT EEN VREEMDE TAAL" (hier te lezen!). In 't (muzen-)Koeriertje zelf werd ook een INTRODUCTIE gewijd aan haar poëzie getiteld: "Als ik alleen achterblijf, ben ik nog met twee" (hier te lezen). Bijwijlen werd ook duidelijk dat Lisette haar inspiratie vooral haalde uit het grafisch werk van een lotgenote waarvan lange tijd de naam voor ons onbekend bleek, bescheiden dat zij was en is met haar biogegevens. Maar het web onthult tenslotte vele dingen zodat ook onze surfersneus bij toeval terecht kwam op de website van ene Nies Van Steendam (Berlare °1950) waarvan de "schilderijen je aanspreken op een zeer directe manier omdat ze ontroeren door hun spontaneïteit of gevoelens oproepen die de toeschouwer als heel natuurlijk bij zichzelf herkent". (tekst achterflap bundel). En nu zet zij dus samen met haar kompane de kroon op het werk met een prachtig uitgevoerde bundel LATE OGENTROOST van maar liefst 93 bladzijden waarin de schilderijen (uitgevoerd in vierkleurendruk) afwisselen met de gedichten, "Een versmelting van woord en beeld van twee gelijkgestemde zielen die het resultaat is van een jarenlange samenwerking en vooral van een artistieke vriendschap. Intuïtie en aanvoelen spelen tussen schilderes en dichteres een bepalende rol: sommige dingen komen zonder overleg tot stand, maar alles van de ene past bij alles van de andere." (tekst achterflap). Van een symbiose gesproken. Beweren dus, zoals sommigen het aandurven, dat er in dit "zeverland" dat België heet niets meer gebeurt op poëtisch en grafisch vlak dat de moeite waard is, heeft het dus mis voor. Ziehier het integer bewijs van het tegendeel: de creatie van een kunstwerk, doorwroet en tot in de puntjes verzorgd, met harde kaft in vierkleurendruk en professioneel tot stand gebracht als geen ander. Om van te genieten je leven lang. Hieronder een prachtig staaltje van dat intens poëtisch geluk:

KATTENSTAART

Houd mij vast als ik een man omschrijf.
Hoeveel tijd blijft er verloren
als ik zeg: “Zo is hij.”

Vanmorgen lag hij net niet aan te raken.
Mijn ogen aarzelden aan zijn rand.

Spiegel na spiegel
nam zijn stilstand mij in.
Ik moest de kater buiten laten.

Veel miauwen maakt me behoedzaam.
Als ik tram, trein, bus moet ondergaan.
In het koetswerk vol noodgevallen
op alle soorten bescheidenheid bots.
Overvallen word door tintelingen in het wringen
van zoveel vlechtwerk, zoveel torsie.

Vanavond zal ik aangeraakt
voor je staan
Je mag aarzelen maar moet mij benoemen.

"Late Ogentroost" (2008): Lisette Waterschoot: gedichten / Nies van Steendam: illustraties. Poëzie, hardcover, 93 blz. ISBN 9789077641068. Prijs: € 24,95; info: oneindigeverhaal@skynet.be

19.1.09

* NIEUWE DICHTBUNDEL VAN ONZE MEDEWERKSTER DIANNE SOETERS:

"WAT BLIJVEN ZAL MAAKT ADEMLOOS"




Onze trouwe medewerkster Dianne SOETERS is aan haar tweede (meer volwassen) bundel toe. Na haar eersteling HET WATER ZINGT (2007) waarover een recensie verscheen in ons 't (muzen-)Koeriertje (lees hier), liet zij nu haar tweede bundel verschijnen. Waar haar eersteling meer toegespitst was op de stad Maastricht en haar culturele belangstellingspunten waarin de Maas natuurlijk een belangrijke rol opeiste, vond zij nu in onderhavige publicatie meer haar gading om algemene thema's aan te reiken en poëticaal te omschrijven. Op het vouwplat lezen we een gevatte en terechte synthese over wat het gaat in haar werk. We nemen hier die korte tekst over die mooi weergeeft wat de uitstekende kwaliteiten zijn van deze dichteres: "De poëzie van Dianne Soeters (Maastricht, 1961), is toegankelijk en verfijnd. Ze omvat alledaagse beschouwingen over de wereld om haar heen en ook ingrijpende gebeurtenissen worden niet gemeden. De gedichten kenmerken zich door melancholie en nuchtere observatie. De taal is vrij beknopt, to the point en weet te raken."

Die omschrijving past perfect bij haar profiel, getuige het openings(en tevens titel-)gedicht van de bundel:

Wat blijven zal, maakt ademloos

Hoe komt het toch
dat ik mijn doden zie
in een moment, gebaar;
het weerzien in een onbekende?

Mijn moeders houding of parfum,
de stuurse haarlok van zijn vader,
dat kromme van mijn opa
met zijn vuren stok

en in mijn schoenen zinkt besef.
Het laat me stilstaan bij wat snijdt:
hoeveel heb ik niet gehouden
van wat herinnert aan die tijd?

Een bundel om te koesteren en verzorgd uitgegeven bij Uitgeverij Hernia & Co Heerlen, ISBN 97890811923453, prijs niet vermeld. Info op de website van de uitgever: http://www.herniaenco.nl